Inclusieve innovatie in de praktijk: de Cobot

9 maart 2022

Voor dit artikel spreken wij Maikel, hij is praktijkbegeleider bij Metafors en was betrokken bij de implementatie van onze eerste Cobot. Onze ambassadeurs vertellen hoe het is om met innovatieve hulpmiddelen te werken. In deze serie gaan we dieper in op waarom we dit als organisatie stimuleren. We spreken daarvoor met verschillende leidinggevenden over inclusieve innovatie.

In het eerste artikel van deze serie spraken wij Bastiaan over de Smart Beamer. Voor het tweede artikel hebben wij Theo gesproken, praktijkbegeleider bij ons metaalbedrijf Metafors waar onder andere het Exoskelet en de Brace worden gebruikt. We zijn weer bij Metafors en spreken dit keer met Maikel.

Maikel, bij Metafors werd de Smart Beamer als eerste ingezet. Daarna kwam de eerste Cobot bij jullie. Hoe ging dit?

“Met de beamer moesten we alles nog uitvinden en je merkte dat het voor onze werkzaamheden niet helemaal aansloot. Toen kwam de Cobot. Dat was in het begin ook nog even wennen hoor, sommige medewerkers vonden het spannend en dachten dat hun werk overgenomen zou worden door een robot. We zijn hier natuurlijk voor de mensen dus dat is niet het doel. Je moet juist samenwerken met de Cobot. Nu draait de Cobot goed en zijn de medewerkers tevreden.”

En waarom is de Cobot wel geschikt voor jullie afdeling?

“Op onze afdeling lijmen we LEDjes in de lampen van lantaarnpalen. Dat is werk dat niet iedereen kan. Maar iedereen kan wel op een knop drukken om de Cobot te bedienen en de andere stappen van het werk doen. Dat betekent dat we nu dus eigenlijk iedereen achter de Cobot kunnen zetten om de LEDjes te lijmen en die flexibiliteit hadden we daarvoor niet. Eerst waren we afhankelijk van twee mensen die dat konden doen en nu doet de Cobot dat samen met een medewerker. Als één van die twee mensen uitviel, dan kon het proces niet doorgaan. Dus dat is nu wel een mooi voordeel. Ook voor de medewerkers is het leuk, want die kunnen nu dus meer werkzaamheden uitvoeren. Ik kan me voorstellen dat mensen wat zelfverzekerder zijn geworden omdat ze nu meer kunnen.”

Je zei net dat de Cobot niet gelijk een succes was, waar komt dat door denk je?

“Nou veel mensen gingen toch gelijk met de hakken in het zand. Omdat ze het toch niet zagen zitten, of het kostte te veel moeite of het was moeilijk. Het heeft echt wel een tijdje geduurd voordat medewerkers enthousiast werden.”

En waarom denk je dat er nu meer mensen enthousiast zijn?

“Omdat ze nu zien dat het werkt. Mensen kunnen over het algemeen slecht tegen verandering. En dat geldt ook voor onze mensen. Door corona duurde het ook allemaal wat langer. Ik denk te lang, waardoor mensen afhaakten. Maar medewerkers zagen wel dat er tijd in werd gestoken en dat er geïnvesteerd werd. Ze zagen dat wat zij nodig hadden, ook geregeld werd. Er werd van alles gedaan om het maar zo simpel mogelijk te maken. De medewerkers zagen dat er mensen druk bezig waren met de Cobot, dat ze er serieus mee bezig waren en dan krijg je ze uiteindelijk wel mee.”

Heb je nog andere tips voor organisaties die een Cobot willen implementeren?

“Je moet wel goed je huiswerk doen voordat je eraan begint. Die voorbereiding is echt belangrijk. Als je iets wil doen, moet je het ook echt gaan doen. Op een gegeven moment heb je mensen ook niet meer mee als het te lang duurt. Dus goed voorbereid zijn en snel van start gaan.”

Ook interessant voor jou

Samenwerken

Lijkt het je wel wat om met ons samen te werken of ben je op zoek naar meer informatie, neem dan contact met ons op. Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe partners om te werken aan sociale innovatie!